Parfum: het hoort thuis in de badkamerkast van bijna iedereen tegenwoordig, maar er zit meer achter dit unieke goedje dan men op het eerste gezicht zou denken. Zo is parfum een van de oudste luxegoederen ter wereld, hoewel het belang en zelfs het doel van dit product doorheen de eeuwen en millennia drastisch is veranderd. Tegenwoordig koop je een lekker geurtje voor moederdag voor je moeder of je hebt bijvoorbeeld zelf een kleine collectie in je badkamer staan zodat je lekker kunt afwisselen.
Wil je meer weten over parfum, waar het vandaan komt en hoe het is geëvolueerd? Hieronder lees je er alles over!
De vroege geschiedenis van parfum
Parfum zou volgens de meeste bronnen in Egypte ontstaan zijn, rond 3000 voor Christus, hoewel er ook aanwijzigingen zijn dat de oude Mesopotamiërs al gelijkaardige producten maakten. De oudste geschreven getuigenis van de eerste parfumvervaardiger is terug te vinden op een kleitablet dat dateert van 2000 voor Christus. Het recept bestond uit een mengeling van olie, een moerasplant en gedestilleerde bloemen, die samen een unieke geur produceerden.
Bij de Egyptenaren diende parfum eigenlijk vooral als accessoire bij begrafenisrituelen, hoewel men het ook gebruikte als sfeerbrenger tijdens het avondeten. De Grieken waren de eersten die parfum toepasten als schoonheidsproduct, bijvoorbeeld in bad of om het lichaam mee in te smeren. Een andere grote verandering in deze periode was het verhandelen van parfum, vooral tijdens de veroveringstochten van Alexander de Grote. Het Griekse eiland Rhodos zou bij die evolutie een belangrijke rol gespeeld hebben en een van de grootste handelscentra zijn geweest.
Ten tijde van de Romeinen diende parfum dan weer een ander doel. Het werd vooral gebruikt als geneesmiddel, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat de term ‘drogist’ is ontstaan tijdens de Romeinse overheersing. Toen was de reputatie van deze eerste kwakzalvers echter allesbehalve positief, want ze werden regelmatig beschuldigd van het verkopen van zogenaamde ‘verdorven producten’. Interessant om te weten: het woord parfum is afkomstig van het Latijnse per fumus, wat ‘door rook’ betekent.
De zogenaamde geneeskrachtige eigenschappen van parfum hadden ook een invloed op de reputatie van dit goedje tijdens de middeleeuwen. Parfum werd gebruikt om ziektes te bestrijden en als gevolg daarvan ontstond het product pomander, een klein ijzeren bolletje aan een ketting gevuld met parfum en kruiden. Het duurde nog tot de 14e eeuw voor parfum effectief in glazen flesjes opgeslagen en verkocht werd. Vaak ging het dan om een combinatie van alcohol en olie.
Parfum in de industriële revolutie
De eerste stap in de richting naar échte parfum werd gezet rond 1750, toen eau de cologne werd uitgevonden, of Water van Keulen, naar de plaats van oorsprong. Tegenwoordig staat dit product bekend onder de codenaam 4711. De industriële revolutie heeft veel mogelijk gemaakt, ook met betrekking tot luxegoederen als parfum.
Vooral de opkomst van de moderne chemie heeft daartoe bijgedragen, want het werd mogelijk om parfum te produceren op grote schaal. Bekende parfums zoals Mouchoir de Monsieur uit 1904 en Crown Imperial uit 1905 waren specifiek bedoeld voor mannen, maar het overgrote deel was natuurlijk gericht op een vrouwelijke doelgroep.
Toen de bekende modehuizen na de Tweede Wereldoorlog met parfum gingen experimenteren, kreeg het product de status van modeaccessoire. Chanel No. 5 dateert uit die periode en behoort tot de bekendste van het parfum tijdperk. Iconen als Marilyn Monroe hebben zeker bijgedragen aan de populariteit van luxe parfums en de evolutie ervan sterk beïnvloed.
Technologische vooruitgang en parfum innovaties
De laatste 50 jaar hebben zich enorm veel veranderingen voorgedaan op het vlak van mode accessoires, waaronder parfum. Zo worden nieuwe producten onderworpen aan strenge regels qua veiligheid, maar de focus ligt bij veel merken vooral op het hanteren van een diervriendelijke en menswaardige aanpak voor de productie van parfum. Daarbij maakt men vaak gebruik van synthetische stoffen en geuren om producten niet alleen beter te doen ruiken, maar ook langer te doen meegaan. Ook is er veel meer keuze in unixsex geuren, wat de afgelopen decennia niet veel voorkwam.
Parfum heeft een rijke geschiedenis en misschien draagt dat voor een deel bij aan het exclusieve karakter van dit product. Van de ritualistische Egyptenaren tot de wantrouwige Romeinen en de op winst beluste modehuizen van na de Industriële Revolutie, elk tijdperk heeft parfum op een andere manier gebruikt, veranderd en verbeterd.